Onderwijs

Doelen en prestaties

Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

We streven naar onderwijs met oog voor kwaliteit betaalbaarheid, bereikbaarheid, duurzaamheid  en keuzevrijheid.

tableCell3

tableCell5

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

Voorzieningen in de onderwijshuisvesting

juli 2020

Toelichting

Op 15 maart 2018 stemde uw gemeenteraad in met de notitie 'ontwikkelingen onderwijshuisvesting in de gemeente Terneuzen'.

Wij doen onderzoek naar de onderwijshuisvesting in Rivierenbuurt Terneuzen en Hoek.
We zegden u een voorkeurscenario inclusief financiële onderbouwing toe.
Voor Rivierenbuurt zijn we hiermee klaar. In Hoek hangt het voorkeurscenario nauw samen met de uitwerking van de omgevingsvisie. Wij starten het onderzoek in Westdorpe op.
Ook kijken we naar de ontwikkelingen in leerlingenstromen binnen de kern Terneuzen (de ene school kampt met leegstand, terwijl de andere school veel leerlingen trekt). Met name Othene heeft onze aandacht.
Wij onderzoeken scenario’s voor onderwijshuisvesting in het voortgezet onderwijs.
Wij verwerken de opbrengst van deze onderzoeken in een Integraal Huisvestingsplan (IHP). In dit IHP maken wij de huisvestingopgaven van zowel primair als voortgezet onderwijs breed inzichtelijk. Wij verwachten dat de raad dit IHP kan behandelen in de raad van juli 2020. Dit betekent dat wij voor die tijd geen apart besluit nemen over de onderwijshuisvesting in Rivierenbuurt of over andere locaties.

tableCell3

tableCell5

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer gereed?

We streven naar behoud van bestaande onderwijsvoorzieningen binnen onze regio.

doorlopend

Toelichting

De Zeeuws-Vlaamse gemeenten, provincie en het rijk leveren 4 jaar lang een financiële bijdrage om het VO-onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen te ondersteunen. De opdracht aan het VO is om in deze vier jaar een kwalitatief hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur op te bouwen. Groot risico is en blijft echter de rijksbekostiging. Omdat de financiering van het voortgezet onderwijs afhankelijk is van het aantal leerlingen, kan leerlingendaling negatieve gevolgen hebben voor de rijkheid van het onderwijsaanbod, de kwaliteit van het onderwijs en de betaalbaarheid. Dit kan ook leiden tot onacceptabele reistijden voor leerlingen.

We pleiten daarom bij het rijk voor een structurele vangnetregeling/maatwerkregeling voor 'de laatste brede school' in een krimpgebied met grote reisafstanden/beperkte OV-voorzieningen. De minister heeft op 15 juli jl. in een kamerbrief aangegeven, dat er een structurele financiële maatregel moet komen voor geïsoleerde scholen. Deze maatregel werkt hij de komende tijd verder uit. We volgen dit proces uiteraard op de voet.