Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken? |
---|
We streven naar onderwijs met oog voor kwaliteit betaalbaarheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en keuzevrijheid.
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het stimuleren en ondersteunen van samenwerkingsinitiatieven binnen onze gemeente en in de regio Zeeuws Vlaanderen. | maart 2020 |
Toelichting
De schoolbesturen onderzoeken de mogelijkheid van een vorm van internationaal onderwijs in onze regio. |
Wat willen we bereiken? |
We willen toekomstbestendige en kwalitatief hoogwaardige onderwijsvoorzieningen voor 0 tot 18-jarigen.
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het inzetten op startgroepen bij het basisonderwijs, innovatie is daarbij belangrijk. | doorlopend |
Toelichting
Al een aantal jaren werken de schoolbesturen voor basisonderwijs, kinderopvanginstellingen en de Zeeuws-Vlaamse gemeenten samen om te komen tot een toekomstbestendig aanbod van voorzieningen voor onderwijs en opvang. Zo zijn er de startgroepen om de doorgaande ontwikkelingslijn te versterken en de weglek naar Vlaanderen (ruim 1300 leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs) te dempen. We bieden peuters in de grensstreek een aantal dagdelen peuterspeelzaalwerk gratis aan, zodat zij kiezen voor het aanbod in onze regio en vervolgens instromen in het Zeeuws-Vlaamse onderwijs. De Taskforce Voortgezet Onderwijs concludeerde al, dat de continuering van de startgroepen belangrijk is om het instroompotentieel in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs , MBO en HBO in Zeeland op niveau te houden en vroeg hiervoor aandacht in haar rapport. Het voortgezet onderwijs is dan ook bereid om de komende 4 jaar 400.000 euro te investeren in de startgroepen in de regio. Eind 2018 hebben we een regiodeal-aanvraag ingediend voor financiering van de startgroepen (en voor regelruimte). Deze is afgewezen. We hebben een plan voor het verduurzamen van de startgroepen, waarbij de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, het basisonderwijs en de kinderopvang de komende jaren ieder een gelijke bijdrage leveren aan de startgroepen. We zetten de lobby richting het rijk voor regelruimte en middelen onverminderd voort. | |
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Aandacht voor specifieke doelgroepen. | doorlopend |
Toelichting
Het Rijk en de VNG hebben bestuurlijke afspraken gemaakt om te bereiken dat alle peuters gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Dit betekent dat gemeenten zich moeten inspannen voor voldoende en financieel toegankelijk aanbod in een voorschoolse Wij zien peuterspeelzaalwerk als een basisvoorziening binnen het preventief jeugdbeleid. We willen dit beschikbaar blijven houden voor elke peuter in onze gemeente. We willen dat iedere peuter kan profiteren van een hoogwaardig VE-aanbod. Bovendien moeten we realiseren, dat iedere peuter die het risico loopt op onderwijsachterstanden (een doelgroeppeuter)extra uren naar de peutergroep/voorschoolse educatie mag komen en kan profiteren van een kwalitatief hoogwaardig VE-aanbod. Met ingang van augustus 2020 wordt de gemeentelijke opdracht op het gebied van de aanpak van onderwijsachterstanden uitgebreid. We moeten dan zorgen, dat doelgroeppeuters minimaal 16 uur gebruik kunnen maken van VE. Vanaf 2022 moeten er meer HBO-ers betrokken zijn bij de uitvoering van VE. Deze maatregel wordt nog verder uitgewerkt door het rijk. In de periode 2020-2024 moeten we nieuwe maatregelen treffen rondom laaggeletterdheid en volwasseneneducatie. Aandachtspunten zijn:
Het Rijk kent hiervoor extra middelen toe per arbeidsmarktregio. |
Wat willen we bereiken? |
Wij willen een toekomstbestendige samenwerking tussen de wijk, kinderopvang, preventie en jeugdhulpverlening.
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Op basis evaluatie brede schoolbeleid realiseren van een hernieuwde samenwerking. | december 2020 |
Toelichting
Wij onderzoeken samen met tenminste het onderwijs, de kinderopvanginstellingen en aan-z of het wenselijk is om de brede-schoolaanpak te veranderen. Hierbij leggen we nadrukkelijk de relatie met het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en de initiatieven op het gebied van preventie en vroegsignalering. |