Wat willen we bereiken?
Wat willen we bereiken? |
---|
De tolbarrière c.q. tolheffing zo snel mogelijk beëindigen.
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Zorgen voor een breed gedragen lobby van bedrijven, organisaties en alle Zeeuwse overheden voor dit thema. | doorlopend |
Toelichting
De provincie heeft binnen haar mogelijkheden een korting toegekend voor veelgebruikers. Na de formatie van een nieuwe provinciale coalitie, trekken we samen op met de provincie en andere overheden binnen Zeeland voor een lobby richting Den Haag. Na de formatie zullen we gezamenlijk met de provincie bezien hoe we deze lobby vorm kunnen geven. |
Wat willen we bereiken? |
Het (veilig) gebruik van fietsen stimuleren.
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het bij de aanleg en reconstructie rekening houden met fietsverkeer. | december 2020 |
Toelichting
In het op te stellen verkeers- en vervoersplan krijgt ook de fietser een prominente plaats. In de huidige situatie liggen langs alle gebiedsontsluitende wegen goede fietsvoorzieningen. Zeker met de ontwikkeling van de electrische fiets vraagt dit extra aandacht. | |
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het gebruik van fietsen promoten als mobiliteitsoplossing, zowel toeristisch als voor woon-en werkverkeer | december 2020 |
Toelichting
Ook de fiets krijgt een prominente plaats in het op te stellen verkeers- en vervoersplan. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van electrische fietsen, wordt de fiets steeds meer een alternatief voor de auto. |
Wat willen we bereiken? |
Verbetering wegenstructuur
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Aansluiting Laan van Othene op N290 | december 2021 |
Toelichting
De N290 wordt door de provincie aangepast naar een gebiedsontsluitende weg met parallelwegen en een vrijliggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. De bestemmingsplanprocedure is inmiddels afgerond. De uitvoering start medio 2019. Wij streven er naar om eind 2018 - of zoveel eerder als mogelijk - de benodigde gronden te verwerven. | |
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Hoekseweg – omgeving bushalte | december 2020 |
Toelichting
De dorpsraad Hoek heeft verzocht om de verkeersveiligheid op de Hoekseweg ter hoogte van de bushalte aan te pakken. Het is een provinciaal project, waar de gemeente nauw bij betrokken is. Overleg vindt plaats over mogelijke aanvullende maatregelen binnen de kern. De uitvoering vindt plaats eind 2018/begin 2019. |
Wat willen we bereiken? |
Zorgen voor een goede bereikbaarheid van onze bedrijfslocaties
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het oplossen van de verkeersknelpunten nabij het Maintenance Value Park | december 2020 |
Toelichting
De bestaande afrit naar Dow met de oostelijke en westelijke rotonde van de Herbert H. Dowweg blijkt een knelpunt te zijn. De Provincie Zeeland is wegbeheerder, maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken. In de zomer van 2019 heeft de provincie opdracht gegeven onderzoek te doen naar korte termijnmaatregelen. Deze dienen nog voor eind 2019 te zijn uitgevoerd. Een lange termijn (gebieds) visie wordt in 2020 opgesteld. | |
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het realiseren van een (goederen) spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever. | september 2020 |
Toelichting
Tot het najaar van 2019 lopen de (technische) studies naar de mogelijkheden van een optimale spoorverbinding rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Alle relevante partijen zijn hierbij betrokken. Onderzoeken moeten uitwijzen of het project haalbaar is (technisch-financieel). Als het haalbaar is, worden door de betrokken partijen verdere stappen tot realisatie gezet. Het participeren in onderzoeken naar de haalbaarheid van de realisatie van een (goederen)spoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever richting Gent doen we gezamenlijk met North Sea Port, stad Gent en de provincies Oost Vlaanderen en Zeeland. Onderzoeken naar een optimale spoorverbinding lopen nog. Eind dit jaar zal duidelijk worden of deze onderzoeken een vervolg krijgen. Op dat moment zal een verdere strategie over het spoor worden opgezet. | |
tableCell3 | tableCell5 |
Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer gereed? |
Het zorgen voor goede achterlandverbindingen. | doorlopend |
Toelichting
Onze bedrijfsterreinen moeten goed bereikbaar zijn. Maar ook in een verdergaande grensoverschrijdende samenwerking zijn goede verbindingen van essentieel belang. Reden dat wij er naar streven de Kanaalzone (Terneuzen) zo goed mogelijk met het achterland (Zeeland, Randstad, Vlaanderen, Europa) te verbinden. Zowel via de weg (Tractaatweg op R4 en Sloeweg) als het water (Seine-Scheldeverbinding), via buisleidingen en natuurlijk het spoor (goederen en personenvervoer). |